↑ Powrót do Warto wiedzieć

Czy coś z niego będzie?

Czy coś z niego będzie?

Takie pytanie można czasami usłyszeć od rodzica pytającego się o szanse swojego dziecka, na osiągnięcie sukcesu w wymagającym sporcie, jakim jest pływanie.
Pytanie jest bardzo trudne. Ciężko na nie jednoznacznie odpowiedzieć: „ Tak, Pana syn, zostanie mistrzem” czy „Niestety, Ania nie ma szans na sukces.” Odpowiedzi należy szukać u pływaków, którzy osiągnęli najwyższy sukces. Jakie cechy sprawiły, że Otylia Jędrzejczak, Paweł Korzeniowski, Ian Thorpe czy Michael Phelps stali się świetnymi pływakami. Jakie cechy różnią ich od reszty równie wysokich i silnych bądź też z równie dużą motywacją do treningu.

Przyjrzyjmy się 10 kryteriom, które mogą warunkować to, czy dziecko osiągnie sukces w sporcie pływackim.

CECHY ANATOMICZNE

1) budowa ciała

Jest bardzo ważny czynnik. Nigdy nie widziałem na podium ważnych zawodów zawodnika niskiego, krępego, otyłego o grubych kościach. Wręcz przeciwnie, byli to ludzi wysocy, szczupli, choć oczywiście z odpowiednią muskulaturą. Jest to chyba wystarczający dowód na to, żeby stwierdzić, że pływak musi mieć odpowiednio wysoki wzrost.
Budowa ciała ma też związek z jego opływowością. Czym bardziej opływowa jest nasza sylwetka tym mniej oporu powoduje w wodzie, tym mniej potrzeba siły aby poruszać się w wodzie.
Bycie wysokim i szczupłym jest bardzo pożądane w pływaniu, jednak jeszcze ważniejsze są: rozpiętość ramion i wielkość dłoni. Długie ręce i duże dłonie nie tylko zwiększają powierzchnię pociągnięcia ale także zmniejszają częstotliwość ruchów i zwiększają efektywność pracy rąk w wodzie. Wielkość stóp jest także istotna dla efektywności pracy nóg.

2) elastyczność

To jest kluczowa cecha każdego pływaka. Duża ruchomość w połączeniach stawowych może mieć znaczny wpływ na szybkość pływania. W stylu klasycznym na przykład zdolność do rotacji w stawach biodrowych oraz w stawach skokowych znacznie zwiększa powierzchnię odepchnięcia zwiększając efektywność kopnięcia.  W stylu motylkowym duża ruchomość stawów barkowych może znacznie ułatwić fazę przeniesienia rąk nad wodą, prowadząc do zaoszczędzenia energii na fazę pociągnięcia. Tak przy delfinowej jak i naprzemiennej pracy nóg zdolność do wykonania tzw. przeprostu w stawach kolanowych znacznie zwiększa długość ruchu w dół i w górę oraz siłę pracy nóg

3) pływalność

Pływalność to zdolność ciała do utrzymywania się na wodzie. Woda to ponad 75% całości naszego ciała. Pozostała część to tzw. składniki stałe, których ciężar właściwy może być wyższy od ciężaru właściwego wody (tonące- kości, mięśnie) lub niższy (utrzymujące się na powierzchni – tłuszcz, płuca przy wdechu). Ciężar ciała na lądzie nie determinuje ciężaru ciała w wodzie. Czasami człowiek który waży więcej na lądzie jest „lżejszy w wodzie”. Najbardziej efektywne dla człowieka byłoby pływanie albo po wodzie albo pod wodą. Pływanie w wodzie powoduje zjawisko powstawania fali czołowej, która znacznie zmniejsza szybkość pływania. Przepisy pływania nie pozwalają nam na pływanie całkowicie pod wodą zaś my nie mamy wystarczającej ilości siły aby pływać po wodzie, dlatego musimy pływać w wodzie. Jednak czym wyżej leży ciało w wodzie tym mniejszy jest opór czołowy, tym samym wzrasta szybkość pływania. Czym większa jest pływalność naszego ciała tym mniej musimy wydatkować energii aby podwyższyć położenie ciała w wodzie. Zawodnicy o dużej pływalności będą trenowali znacznie lepiej od tych o niskiej pływalności, szczególnie w stylu motylkowym.

CECHY FIZJOLOGICZNE

4) układ krążenia

Upraszczając, zadaniem naszego systemu krążenia jest produkowanie ATP, paliwa dla naszych pracujących mięśni. Wtedy, gdy tlen jest dostępny w komórkach, produkcja ATP jest prawie 20 razy efektywniejsza niż gdy mamy kłopoty z dostarczeniem tlenu do komórek. Różnica jest taka jak pomiędzy paliwem rakietowym, a zwykłym paliwem. Kiedy praca wykonywana przez mięśnie jest tak duża, że układ krążenia nie jest w stanie dostarczyć takiej ilości tlenu jakiej potrzeba w mięśniach wytwarza się produkt tzw. anaerobowej (beztlenowej ) pracy mięśni nazywany  kwasem mlekowym. Ten kwas dodatkowo upośledza pracę mięśni ( to wtedy kiedy zaczynamy czuć ból). Co wiec wpływa na jakość transportu tlenu 02 w naszym organizmie?

•  – szybszy oddech, większe płuca to lepsze dostarczanie tlenu do krwi

•  – im wyższa hemoglobina tym lepiej wiązany tlen i wydajniejszy transport tlenu do komórek mięśni

•   – pojemność wyrzutowa serca oraz tętno – zwiększa szybkość dostarczania tlenu do mięśni.

•  – wydajność przekazywania tlenu przez hemoglobinę do komórek

•  –  wydajność elementów wewnątrzkomórkowych ( mitochondria ) w zamianie tlenu w ATP

Część z tych cech dziedziczymy ale cześć z nich można wykształcić poprzez właściwy trening.

Ponieważ nie wszyscy możemy zmierzyć sobie VO2 max najprostsze będzie zmierzenie ilości oddechów,  tętna, oraz czasu jaki jest niezbędny do powrotu tych cech do stanu wyjściowego po wysiłku.

5) czucie wody

Czucie wody jest cechą całkowicie wrodzoną i nie ma żadnych naukowych metod do jego zmierzenia. W pływaniu jest to jednak cecha niezbędna, jedna z najważniejszych. Najprościej można ja opisać jako zdolność do wyczuwania zmiany ciśnienia wody na palcach dłoni. Dłonie w pływaniu służą nie tylko jako łopatka wiosła lecz także jak statecznik w samolocie, który zapewnia nam optymalne zanurzenie ciała przy jednoczesnym napędzie. Najlepsi pływacy mają zdolność wyczucia prawidłowej pozycji dłoni w wodzie tak, aby ich praca była najbardziej efektywna, eliminując niemal całkowicie powietrze z za dłoni.

6) siła

Bez względu jakie by nie były nasze pozostałe cechy jeżeli nasze mięśnie nie są wystarczająco silne aby dawać napęd naszemu ciału nie mamy szans na szybkie pływanie. Problem z mięśniami jest taki, że aby były silne powinny być duże. Jednak czym są większe, tym opływowość naszego ciała oraz nasza pływalność się zmniejsza. Kluczem jest tu zwiększenie siły mięśni bez wzrostu ich objętości, a zatem bez zmian kształtu naszego ciała oraz bez zmniejszenia się ich elastyczności. Mięśnie szkieletowe dzielą się na dwa typy: szybkokurczliwe (białe włókna ) i wolnokurczliwe ( czerwone). Częściowo możemy je kształtować poprzez trening jednak w zasadniczej części są one dziedziczone. To, w jakie włókna mięśniowe jesteśmy „wyposażeni”, decyduje o tym czy będziemy pływali sprinty czy długie dystanse.

7) predyspozycje ruchowe.

W pływaniu potrzebne są trochę inne uzdolnienia ruchowe niż w piłce nożnej czy koszykówce. Jednak wspaniali pływacy prawdopodobnie osiągnęliby najwyższy poziom także w innych sportach. Predyspozycje ruchowe to zdolność do szybkiego uczenia się ruchu. Gdy trener wskazuje błędy zawodnicy z predyspozycjami ruchowymi potrafią to szybko zrozumieć i zmienić zgodnie ze wskazówkami trenera. Tacy zawodnicy szybciej i łatwiej się uczą jak lepiej startować, wykonywać nawroty czy finisze.

CECHY PSYCHICZNE

8) zaangażowanie w trening

To po prostu chęć doskonalenia się i poprawa swoich umiejętności. Bardzo znacząca w tym przypadku jest motywacja. Łatwiej jest się zdobyć na systematyczność i większy wysiłek tuż przed mistrzostwami lub wtedy gdy pojawia się nowy rywal. Oczywiście jest wielu, którzy trenują po to aby mieć radość ze swojej formy i sprawności.

9) wola zwycięstwa

Podobno zwycięstwo w 90% zależy od psychiki. Mark Spitz siedmiokrotny medalista olimpijski z Monachium mawiał: „ośmiu finalistów olimpijskich jest podobnie przygotowanych i utalentowanych, a wygrywa ten kto ma mentalność zwycięscy”. Innymi słowy wygrywa ten kto najbardziej chce wygrać. Psychologowie nazywają to czasami zdolnością do superkoncentracji.
Pływacy, którzy posiadają tę umiejętność potrafią się skupić na kilku pozytywnych myślach, które mają pozytywny wpływ na start a jednocześnie blokować myśli, które mogą wpłynąć negatywnie. Tego się nie można nauczyć. Aby się dowiedzieć czy się to ma, należy stanąć na słupku.

ŚRODOWISKOWE

10) trening / zawody / otoczenie

To jest bardzo szeroka kategoria ale bardzo ważna. Żaden pływak nie jest w stanie wejść na najwyższy poziom sam. W dzisiejszych czasach do osiągnięcia sukcesu niezbędny jest cały zespół ludzi: trener ( najczęściej kilku ), partnerzy do treningu, obiekty ( basen, siłownia ), odpowiednie środki treningowe, odpowiedni wyposażenie ( stroje, okulary, czepki ), psycholog, dietetyk, odnowa biologiczna i współpraca rodziny. Tylko to wszystko dobrze zazębione, może skutkować osiągnięciem przez pływaka mistrzostwa sportowego.

Należy jednak pamiętać, nawet jeśli dziecko nie zdradza u siebie tych cech, że pływanie to jedna najmniej kontuzyjna dyscyplina sportu. Wpływa równomiernie na rozwój organizmu, hartuje go i wspaniale podnosi jego możliwości a także może korygować i zapobiegać wadą kręgosłupa.

Znalezione gdzieś w internecie…

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress